23. augustā Latvijas Universitātes Dabas mājā norisinājās starpdisciplināra konference "Skolas vecuma bērnu redzes funkcijas un lasītprasme". Šīs konferences ietvaros tika prezentēti LU Optometrijas un redzes zinātnes nodaļā īstenotā pētījuma “Redzes funkcijas bērniem ar lasīšanas traucējumiem” rezultāti.

Jau stundu pirms konferences atklāšanas Latvijas Universitātes (LU) Dabas mājā bija novērojama rosība – ieradās optometristi, logopēdi un citi speciālisti, kas vēlējās paplašināt savu redzes loku un uzzināt vairāk par dažādu speciālistu nozīmi darbā ar bērniem, kuriem ir lasīšanas grūtības. Gaidot konferences sākumu logopēdi varēja iepazīties ar dažādām iespējām rūpēties par redzes veselību un acu komfortu. Savukārt, optometristi ar interesi apskatīja literatūru, kas noder lasītprasmes apguvē, un rotaļām, kas attīsta bērna runas un lasītprasmi, kā arī loģisko domāšanu.

Konference tika atklāta ar atgādinājumu, ka tieši 35 gadus atpakaļ, 23. augustā, Latvija, Lietuva un Igaunija vienojās Baltijas ceļā. Arī šī konference simbolizēja vienotību – vienotu darbu, lai pēc iespējas labāk palīdzētu bērniem ar lasīšanas grūtībām. Konferences ietvaros tika skaidrots, kas ir logopēds un kāda ir skolotāja-logopēda loma darbā ar bērniem, kuriem ir lasīšanas grūtības. Tika apskatīts arī AcadienceTM lasītprasmes novērtēšanas tests un tā efektivitāte bērnu lasītprasmes novērtēšanā un progresa uzraudzībā. 

Konferences ietvaros tika prezentēti LU Optometrijas un redzes zinātnes nodaļā īstenotā pētījuma “Redzes funkcijas bērniem ar lasīšanas traucējumiem” rezultāti. Projekta vadītāja Ilze Ceple norādīja, ka aptuveni 20% bērnu ar un bez lasīšanas grūtībām ir novērojamas ar redzes sistēmas darbību saistītas sūdzības. Taču, pārsteidzošākais ir atklājums, ka 47% bērnu bez lasīšanas grūtībām un 69% bērnu ar lasīšanas grūtībām ir novērojama būtiska refrakcijas kļūda un/vai akomodācijas un verģences sistēmas darbības traucējumi. Tādējādi, tika aktualizēts jautājums, vai specifiski mērķēta redzes terapija bērniem ar lasīšanas grūtībām varētu palīdzēt apgūt lasīšanas prasmes. Konferences turpinājumā LU Optometrijas un redzes zinātnes nodaļas docente Evita Kassaliete un asociētā profesore Aiga Švede savos referātos detalizēti pastāstīja par ārēji novērojamām pazīmēm un sūdzībām, kas liecina par redzes traucējumiem. Konferenci papildināja arī LU Izglītības zinātņu un pedagoģisko inovāciju nodaļas profesore Sarmīte Tūbele, Liepājas Universitātes lektore Gundega Tomele un citi speciālisti, kas dalījās zināšanās un pieredzē darbā ar bērniem ar lasīšanas grūtībām un redzes traucējumiem. 

Konferenci kopumā apmeklēja vairāk kā 280 speciālisti, norādot uz vēlmi paplašināt savas zināšanas par šo aktuālo tēmu. Visu konferenci caurvija divi vārdi – atbalsta komanda. Kā optometristi, logopēdi un citi speciālisti varētu sadarboties, lai palīdzētu bērniem ar lasīšanas grūtībām, un kā laicīgi pamanīt pazīmes, kas varētu norādīt uz redzes traucējumiem?

Konferences prezentācijas ir pieejamas Latvijas Optometristu un optiķu asociācijas mājaslapā. Paldies Latvijas Optometristu un optiķu asociācijai un Latvijas Logopēdu asociācijai par lieliski noorganizēto pasākumu, kas izvērtās noderīgs abām speciālistu saimēm!

Pateicamies pētījuma “Redzes funkcijas bērniem ar lasīšanas traucējumiem” atbalstītājiem – Latvijas Zinātņu padomei (projekts Nr. 2021/1-0219) un LU Fondam (projekts Nr. 2260).

 

Dalīties