No kreisās: Andrejs Kuzņecovs, Pēteris Pakalns, Guntis Arnicāns, Aleksejs Zajakins, Jevgēnijs Vihrovs. Foto: Bob Smith.

Vakar, 24. maijā, Repidsitijā, Dienviddakotā, ASV, norisinājās pasaulē senāko un prestižāko programmēšanas sacensību ACM ICPC (ACM International Collegiate Programming Contest) fināls, kurā no gandrīz trim tūkstošiem universitāšu piedalījās vien nepilni 5% komandu, tostarp vien divas Baltijas valstu komandas – Latvijas Universitātes (LU) un Viļņas Universitātes komandas. Latvijas Universitātes Datorikas fakultātes komanda – Andrejs Kuzņecovs, Pēteris Pakalns, Aleksejs Zajakins – fināla sacensībās 133 pasaules spēcīgāko komandu konkurencē ieguva dalīto 20. vietu, tādējādi iekļūstot 1% pasaules visspēcīgāko studentu programmēšanas komandu.

Par sacensību gaitu stāsta komandas treneris LU Datorikas fakultātes profesors, Guntis Arnicāns: “Sacensību sākumā samērā ātri komandas sāka iesniegt risinājumus diviem visvieglākajiem uzdevumiem. Ļoti labi startēja un starp līderiem bija Viļņas Universitāte. LU komandai tik labs starts neizdevās, jo pēc pirmā uzdevuma atrisināšanas tika ieņemta vien 100. vieta. Tā kā sacensības ilgst 5 stundas, tad tas lielu satraukumu vēl neradīja. Tomēr arī turpmāk risināšanas temps pirmajā stundā nebija augsts, jo, noslīdot uz 112. vietu un atrisinot otro uzdevumu, izdevās pacelties tikai uz 105. vietu. Sākot ar otro stundu, savas spējas apliecināja LU komandas līderis Aleksejs Zajakins. Pateicoties viņa produktivitātei turpmākajās 3 stundās, LU komanda tika galā ar četriem uzdevumiem un “Amerikāņu kalniņos” kopumā cēlās uz augšu, ieņemot sekojošas vietas: 110, 81, 97, 31, 54, 23, 30, 17. Sākoties pēdējai stundai, LU komandas pozīcijas bija ļoti cerīgas, jo bija jāatrod kļūda gandrīz atrisinātā uzdevumā un tika strādāts pie uzdevuma, ko bija atrisinājušas gandrīz visas citas augšgala komandas. Ja izdotos atrisināt šos divus vai kādus citus uzdevumus, tad ar 8 atrisinātiem uzdevumiem varētu pretendēt uz ļoti augstu vietu. Kā izrādījās vēlāk, bronzas medaļām pietika ar 8 atrisinātiem uzdevumiem. Diemžēl veiksme vairs nebija LU komandas sabiedrotā, un mūsu studentiem, cīnoties līdz pēdējai minūtei, vairs neizdevās neko atrisināt. Arī tiešajiem konkurentiem negāja vieglāk, jo tikai dažām komandām izdevās tikt garām Latvijas komandai. Pēc programmēšanas maratona 5 stundu garumā LU komanda izcīnīja ļoti augsto dalīto 20. vietu.” Par fināla absolūto uzvarētāju šogad kļuva Sanktpēterburgas Informācijas tehnoloģijas, mehānikas un optikas valsts universitāte (ITMO), atrisinot 10 no 12 uzdevumiem un uzrādot vislabāko laiku. Kopumā pēdējos gados uzvarētāju vidū dominē Krievija un Ķīna, kurās sporta programmēšanai ir milzīgs valsts atbalsts. Krievijas universitātes šī gadsimta 18 finālos ir uzvarējuši 12 reizes, dominējot pēdējos 6 gadus pēc kārtas. Vēl no Eiropas universitātēm Latvijai garām tika tikai pa vienai komandai no Polijas, Zviedrijas un Somijas. Mājiniekus finālā pārstāvēja vairāk nekā 20 labākās ASV universitātes, bet tikai viena ASV komanda (University of Central Florida) bija mazliet labāka par LU, pat slavenais Masačūsetsas Tehnoloģiskais institūts, (MIT, Massachusetts Institute of Technology) tika uzvarēts. “LU komandas puiši ir smagi strādājuši gandrīz gadu, lai pārvarētu 3 atlases kārtas (46 381 dalībnieki no 103 valstu 2 948 universitātēm) un sagatavotos fināla cīņām. Ar šo izcilo panākumu viņi ir parādījuši, ka Latvijā ir gan talantīgi jaunieši, gan arī tos attīstoša vide (vecāki, skolotāji, izglītības sistēma un labdari, kas atbalsta finansiāli). Vajag tikai gribēt būt izciliem un cītīgi strādāt pie savas attīstības. Cerams, ka puišu panākums iedvesmos citus jauniešus vairāk mācīties datoriku, matemātiku un citus eksaktos priekšmetus. Ne visi spēs sasniegt augstus rezultātus sporta programmēšanā, toties daudzi spēs veiksmīgi darboties IT industrijā un radīt augstas pievienotās vērtības produktus,” atzīst komandas treneris prof. Guntis Arnicāns. Komandas trenera asistents, LU Datorikas fakultātes pētnieks Jevgēnijs Vihrovs stāsta: “Mūsu komandas puiši pēc sacensībām teica, ka vajadzēja būt labākam rezultātam, ka ir žēl, ka bija zinājuši risinājumu vēl vismaz 2 uzdevumiem, taču nav paguvuši tos uzrakstīt. Pēteris atzina, ka daudz laika tika patērēts “A” uzdevumam, kur ir sarežģīta implementācija, taču gala rezultātā šo uzdevumu tā arī neieskaitīja, jo pilnam risinājumam trūka pāris detaļu. Aleksejs esot teicis, ka vienā uzdevumā nevarējis pamatot, ka izdomātais risinājums ir pareizs, taču pēc kāda laika izlēma nosūtīt un dabūja ieskaitītu ar pirmo mēģinājumu. Kopumā puiši ir lieliski strādājuši un labi sevi parādījuši. Ātrums nāk ar pieredzi, līdz ar to priekšā vēl ir iespējas apliecināt sevi nākamajos gados!” ACM (Association for Computing Machinery) ir pasaules lielākā izglītības un zinātnes kopiena datorikā, kas vieno mācībspēkus, pētniekus, profesionāļus un studentus, lai rosinātu diskusijas, dalītos ar pētījumiem un pieņemtu jomas izaicinājumus. Pasaules studentu programmēšanas sacensības (ACM ICPC) ir senākās un prestižākās akadēmiskās programmēšanas sacensības pasaulē. Sacensības norisinājās jau 41. gadu, un šogad tajās piedalījās 46 381 dalībnieks, kas pārstāvēja 2 948 universitātes no 103 valstīm. Sacensību ceturtdaļfināli un pusfināli norisinās reģionos visos apdzīvotajos kontinentos, savukārt uz fināla sacensībām dodas ap 100 pasaules spēcīgākās komandas. Šogad finālā piedalījās 133 spēcīgākās pasaules studentu komandas. LU studentu komandu dalību sacensībās atbalsta: A/S „Exigen Services Latvia”, SIA „Datakom”, VISMA grupas uzņēmumi Latvijā, Latvijas Goda konsuls Ilinoisas štatā Roberts Blumbergs un Latvijas goda konsuls Mičiganā Andris Lācis. Ziedojumu administrē Latvijas Universitātes Fonds.
  • <link https: icpc.baylor.edu worldfinals results>Fināla rezultātu tabula
 Par mūsu komandu

Dalīties