Foto: Toms Grīnbergs

Spriežot par akadēmiskā godīguma aktuālajiem jautājumiem, Latvijas Universitātes (LU) 104. gadadienas nedēļā 27. septembrī norisinājās publiskās debates “Godīgi par akadēmisko godīgumu”.

PUBLISKO DEBAŠU VIDEOIERAKSTS

PASĀKUMA FOTOGALERIJA

Diskusijas moderatore LU Dzīvības un medicīnas zinātņu ētikas komitejas priekšsēdētāja un LU Medicīnas fakultātes asociētā profesore Signe Mežinska uzsvēra, ka par akadēmisko godīgumu ir būtiski runāt gan izglītības, gan zinātnes kontekstā, turklāt, ņemot vērā jomas plašumu un specifiku un raugoties uz citu valstu pozitīvo pieredzi, būtu vēlams universitātēs izveidot atbildīgā speciālista pozīciju, nodrošinot nepārtrauktu un mērķtiecīgu ekspertīzi jomā.

Savukārt LU Akadēmiskās ētikas komisijas loceklis un LU Juridiskās fakultātes lektors Lauris Liepa uzskata, ka būtu vēlama starpinstitucionāla vai vismaz starpaugstskolu organizācija. Tāpat eksperts norāda, ka akadēmiskais godīgums lielā mērā ir attieksmes jautājums kā individuālā līmenī atsevišķos studiju kursos, tā publiskā līmenī akadēmiskajā vidē kopumā.

Akadēmiskā godīguma sekmēšanā Latvijas Jauno zinātnieku apvienības vadītāja Antra Boča par svarīgu uzdevumu uzskata zināšanu veicināšanu ar mācību palīdzību un motivējošu mehānismu izveidi, uzraudzības un kontroles sistematizēšanu, kā arī tūlītēju rīcību problēmgadījumos.

Turpretī LU Studentu padomes priekšsēdētāja Eva Borska norādīja, ka akadēmiskās ētikas izpratne jāveicina jau skolā, mudinot skolēnus jau vidusskolā aktīvi izmantot atsauču pieeju, pieradinot pie šādas sistemātiskas attieksmes pētnieciskajā darbā. Kā būtisku uzdevumu Borska norādīja arī studiju metožu iespējamo maiņu, veicinot kritiskās domāšanas, nevis faktoloģisko zināšanu pārbaudes formas.

LU Fizikas, matemātikas un optometrijas fakultātes docente Dr. phys. Tija Sīle pauda pārliecību, ka ir būtiski runāt par akadēmisko godīgumu ne tikai zinātnē, ņemot vērā tās finansēšanas sistēmas nepilnības, un ikdienas darbā ar studentiem, bet arī pievērst uzmanību iekļaujošas vides aspektam.

Rīgas Stradiņa universitātes asociētā profesore Dr. paed. Nora Jansone-Ratinika uzsvēra, ka cilvēks mācās, pirmkārt, no pieredzes, bet, otrkārt, no piemēra, tādēļ būtiski ir godīgu attieksmi pret darbu audzināt jau no sākumizglītības un ikdienā godīgi runāt par problēmsituācijām, kuras rodas: “Jo biežāk par to runāsim, jo vairāk domāsim, jo ātrāk nonāksim pie kopīgiem spēles noteikumiem ar vēstījumu, ka godīgam būt ir moderni. Ir jāveicina kļūdu drošu vide, jo kļūdas ir mācīšanās potenciāls, un, iespējams, ir jāpārskata nemitīgais spiediens uz izcilību.”

Debatēs uzmanība tika vērsta uz aktuālajiem izaicinājumiem akadēmiskā godīguma jomā, uz esošajiem un iespējamajiem risinājumiem akadēmiskā godīguma nodrošināšanā, kā arī uz nākotnes redzējumu šai jomā.

Debates “Godīgi par akadēmisko godīgumu” bija viens no LU 104. jubilejas nedēļas pasākumiem. Pasākumu rīkoja LU Studiju attīstības un pārvaldības pilnveides programma.

Dalīties

Saistītais saturs