Skolotāju konference LU Zinātņu mājā. © Foto: Toms Grīnbergs, LU Komunikācijas departaments

Latvijas Universitātes (LU) Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultātes pētnieki un eksperti sadarbībā ar Slovākijas un Lietuvas kolēģiem Erasmus+ projekta pētījumā ir radījuši izglītojošu programmu skolotāja dzīvesspēka un sociāli emocionālās veselības atbalstam, kas ietver vingrinājumu kopu, e-grāmatu un grupu supervīzijas, jo skolotāja darbs ir spriedzes un izaicinājumu pilns gan Covid-19 pandēmijas laikā, gan arī tam beidzoties.

27. martā LU Dabas mājā notika diskusija par projekta rezultātu pielietošanas iespējām. Dažādu mērķgrupu pārstāvji atzinīgi novērtēja skolotāju atbalsta programmas saturu un formu un rekomendēja, ka projekta īstenotājiem par digitālajiem materiāliem jāinformē visus izglītības procesa īstenotājus – no Izglītības un zinātnes ministrijas līdz katram skolotājam –; skolotāju izglītotājiem jāīsteno skolotāju profesionālās pilnveides programmu un izbraukuma seminārus, kā arī vēlams iekļaut projekta materiālus topošo skolotāju un skolas psihologu studijās; savukārt skolu vadītājiem, pašvaldībām un izglītības politikas veidotājiem jāpalīdz skolotājiem rast laiku un resursus programmas izmēģināšanai un/vai regulārai praktizēšanai skolās individuāli vai grupās.

Projekta laikā izveidotā atbalsta programma un materiāli ir datos balstīti un inovatīvi gan pēc satura, gan formas. Erasmus+ projekta pētījums apliecināja, ka liela daļa Latvijas, Lietuvas un Slovākijas skolotāju bieži pieredz savas bezspēcības apziņu, trauksmi, depresīvu noskaņojumu, kas saskan ar publiski pieejamiem datiem par skolotāju izdegšanu un sekojošu profesijas pamešanu. Izstrādātā vingrinājumu kopas struktūra paredz iesaistīt cilvēka ķermeniskās sajūtas, elpošanu un muskulatūru, emocijas, pašnovērošanu, analītisku domāšanu un sadarbību ar citiem, dodot katram skolotājam iespēju izvēlēties sev piemērotāko variantu. Savukārt digitālais formāts ļauj iepazīties ar vingrinājumu pamatojumu un izpildes instrukcijām gan video, gan teksta veidā jebkurā piemērotā laikā un vietā. Visi materiāli ir lietojami gan individuāli, gan divatā, gan grupās, patstāvīgi vai instruktora vadībā, gan attālināti, gan klātienē. E-grāmata “Skolotāja dzīvesspēks” ietver dzīvesspēka nozīmības pamatojumu skolotāja profesionālajā darbībā, tipiskus skolotāju pieredzes stāstus ar psihologa komentāriem un ieteikumus, kas palīdz skolotājam stiprināt savu emocionālo veselību patstāvīgi.

Vingrinājumu programma no 2022. gada aprīļa līdz decembrim tika izmēģināta tiešsaistes semināros Latvijas, Slovākijas un Lietuvas izglītības iestādēs, iesaistot 150 skolotājus. Paralēli digitālajiem vingrinājumiem skolotāji regulāri piedalījās tiešsaistes grupu supervīzijās. Programmas izmēģināšanā iesaistīto skolotāju atgriezeniskā saite apliecināja eksperimentālās programmas efektivitāti dzīvesspēka stiprināšanā, uzlabojot skolotāju emocionālo labizjūtu, samazinot stresu, gūstot pašpaļāvību un uzticēšanos saviem kolēģiem, palīdzot risināt konfliktsituācijas.

Projekta rezultāti ir prezentēti trīs starptautiskās zinātniskās konferencēs un piecos pētnieciskos rakstos dažāda līmeņa zinātniskos žurnālos Latvijā, Lietuvā, Lielbritānijā un Slovākijā.

Visi materiāli ir brīvi pieejami projekta mājas lapā https://www.teacherresilience.lu.lv/ .

Projekta partneri: Latvijas Universitāte, Vitauta Dižā (Vytautas Magnus) universitāte (Lietuva) un Viseiropas (Paneuropean) universitāte (Slovākija).

Dalīties

Saistītais saturs

LU PPMF pēta pandēmijas iespaidu uz bērnu un pusaudžu mentālo veselību
02.02.2022.

LU PPMF pēta pandēmijas iespaidu uz bērnu un pusaudžu mentālo veselību