16. maijā Sociālo zinātņu fakultātē (SZF) viesojās ASV bāzētās globālās attīstības un izglītības organizācijas IREX pārstāvji, kas reizē ar studentiem jaunatklāja nule izveidoto medijpratības izlaušanās istabas spēli un ar SZF pārstāvjiem pārrunāja IREX finansētās medijpratības programmas Latvijas Universitātē īstenošanas gaitu, atzinīgi novērtējot sasniegto.

Vēloties klātienē iepazīties ar programmas norisi visās sadarbības augstskolās Baltijā, šodien SZF viesojās un Komunikācijas zinātnes 1. kursa studentus uzrunāja IREX programmas koordinators Saimons Meirsons (Simon Mairson), IREX Baltijas Medijpratības programmas vadītājs Kaspars Rūklis un IREX Baltijas Medijpratības programmas asistente Sabīne Bērziņa. Pirms tam, tiekoties ar SZF izpilddirektoru Zigmāru Gaili, Klintu Ločmeli un Līvu Kalnaču, apsprieda projekta norises gaitu un turpmākās aktivitātes, tostarp, plānus rudens semestrim.

Komunikācijas zinātnes 1. kursa studentiem pirmdienas rīta lekcija bija citādāka nekā parasti. Ņemot talkā medijpratību, kritisko domāšanu, loģiku un asprātību, komandas centās atrast paroles 5 uzdevumiem, mēģinot uzminēt, kuri ir īsti un kuri – mākslīgā intelekta sintezēti attēli, noskaidrot, kuram influencerim spēlē ir visvairāk sekotāju, kāds ir bijis nepatiesās informācijas pārsūtīšanas ceļš un rast atbildes uz citiem āķīgiem jautājumiem. Ātrākās studentu komandas šo spēli veica 53-56 minūtēs – nākamajiem spēlētājiem ir iespēja šo laiku pārspēt un “izlauzties” no spēles ātrāk. Uzvarētāji ieguva arī praktiskas balvas no IREX – vasaras cepures ar medijpratībai atbilstošu uzrakstu “Care before you share”, kas, aptuveni tulkojot, nozīmē – pirms dalies ar kādu informāciju, pārliecinies par tās patiesumu.

Medijpratības izlaušanās spēle ir adaptēta pēc Vašingtonas Universitātes parauga. IREX Baltijas programmas vadītāja Latvijas Universitātē Dr.sc.comm. Klinta Ločmele ar to iepazinās, viesojoties Vašingtonas Universitātē, un pēc tam izstrādāja Latvijai pielāgotu spēles versiju. “Vēlos pateikties Krisam Kouerdam (Chris Coward) un viņa kolēģiem no Vašingtonas Universitātes par spēles oriģinālās versijas izveidi un nesavtīgu atļauju mums šī projekta ietvaros Latvijas Universitātē to adaptēt Latvijas kontekstam - piedāvāt studentiem vienlaikus izglītojošu un izklaidējošu veidu, kā vienas nodarbības laikā stiprināt medijpratību, tostarp, arī tiem studentiem, kuriem studiju programmma neparedz medijpratības studiju kursa apguvi” norāda K. Ločmele.

Medijpratības izlaušanas istabas spēli vada K. Ločmele un docente Dr.sc.comm. Līva Kalnača. Spēles video saturu veidoja Komunikācijas zinātnes students Ansis Klintsons. Pēc tās pirmreizējās norises, izspēlējot to divās telpās paralēli, abas medijpratības ekspertes neslēpa gandarījumu par studentiem un viņu entuziasmu un mērķtiecību, vēloties atrast spēles uzdevumu atrisinājumus. Par to, kurš uzdevums studentu ieskatos bijis vieglāks / grūtāks vai turpmākā dzīvē noderīgāks, šobrīd vēl nedrīkst atklāt, lai neizpaustu spēles intrigu un noslēpumu.

Iespējas piedalīties šajā aktivitātē paredzētas gan līdz šī semestra beigām, gan arī rudens semestra sākumā. Latvijas Universitātes studenti un mācībspēki, sapulcējot vismaz 20 spēlētāju kopskaitu vienai spēles sesijai, var arī paši pieteikties spēles izspēlei, rakstot uz klinta.locmele@lu.lv .

Dalīties

Saistītais saturs