Šobrīd ikdiena ar klātienes mācībām ir apgriezta kājām gaisā, un lielākā daļa skolotāju un skolēnu ir spiesti pāriet uz attālinātajām mācībām. Tomēr uz to var raudzīties arī pozitīvi – šis ir īstais laiks, lai paplašinātu savas digitālās prasmes un ieviestu tās mācību procesā. Skolotāju izglītības projekta „Mācītspēks” komanda apkopojusi dažus noderīgus tiešsaistes rīkus, kas gan atvieglos mācību stundu organizēšanu, gan dažādos mācību pieeju.

1. Zoom – kopīgiem sazvaniem un komandu darbam

Lai gan tiešsaistes sarunu platforma Zoom zināma jau vairumam, ir pāris noderīgas iespējas, kurām izdevies palikt maz zināmām. Piemēram, atsevišķas „istabas” jeb „breakout rooms”, kas piedāvā klātesošos sadalīt mazākās grupas un uz noteiktu laiku apvienot atsevišķās „istabās”, – šī ir lieliska alternatīva komandu darba organizēšanai.

Tāpat šī platforma ļaus dalīties ar savu ekrānu un prezentēt sagatavoto darbu vai visiem kolektīvi darboties interaktīvā tāfelē, veidojot piezīmes, paužot viedokli, balsojot, pievienojot ikonas u.tml. Neizpaliek arī īstas darbības, kas atbilst skolēnu ikdienai – rokas pacelšana, lai uzdotu jautājumu, aplaudēšana, lai izrādītu atbalstu, un iespēja nosūtīt zīmīti (privātu ziņu čatā) klasesbiedram.

Vairāk informācijas: www.zoom.us.

2. Kahoot – jautras aptaujas zināšanu pārbaudei

Šis būs vienkāršs, intuitīvi lietojams rīks personalizētu aptauju veidošanai. Tas ne tikai dos iespēju pārbaudīt zināšanu līmenī klasē un atklāt vājās vietas, bet arī ir piemērots atgriezeniskās saites veidošanai, lai noskaidrotu, kas bērniem patīk, aizrauj, sagādā grūtības vai satrauc mācību procesā un vielā, vai viņi saņem pietiekamu atbalstu no vecākiem, un citus būtiskus jautājumus.

Lai skolēni piedalītos aptaujā, nepieciešams viedtelefons. Pirms aptaujas būs jāveic reģistrācija, kur pēc vienošanās var ievadīt vai nu savu vārdu (noderēs, piemēram, zināšanu pārbaudei), vai izvēlētu lietotājvārdu (lai anonīmi atbildētu par sajūtām vai sniegtu novērtējumu). Izveidotās aptaujas būs vizuāli pievilcīgas un jautras, – skolēni to noteikti novērtēs!

Vairāk informācijas: www.kahoot.com.

3. Jamboard – digitāla tāfele projektiem un atgriezeniskajai saitei

Šis rīks būs lielisks risinājums radošām izpausmēm un komandu darbiem. Jamboard piedāvā plašu interakciju klāstu – papildus teksta ievietošanai uz tāfeles var pievienot attēlus, līmlapiņas ar tekstu, ikonas un emotikonas, rakstīt un zīmēt ar brīvu roku (peli).

Tāfelēm ir maināmi foni, ļaujot tematiski pielāgoties, piemēram, matemātikas stundās izmantojot rūtotu fonu. Gatavojoties stundām, var izveidot neskaitāmas tematiskās tāfeles, katru veltot savai mācību vielas daļai, piemēram, daļskaitļiem, Pitagora teorēmai, kvadrātsaknei, funkcijām u.c. Izveidotajās tāfelēs var strādāt jebkurā brīdī, ļaujot skolēniem gan īstenot uzdevumus stundas laikā, gan veidot mājasdarbus.

Tāpat iepriekš var tikt sagatavoti jautājumi, uz kuriem var atbildēt anonīmi vai, norādot vārdu, piemēram, lai novērtētu mācību procesu, komunikāciju ar skolotāju, izgaismotu kādas neskaidrības.

Vairāk informācijas: https://jamboard.google.com.

4. Canva – informācijas vizualizēšanai un radošām izpausmēm

Dažkārt veselu A4 lapu ar tekstu var izteikt viens attēls, – caur vizualizācijām varam vienkārši parādīt likumsakarības, secību un uztverami skaidrot dažādas norises. Līdz ar to ļoti noderīgs būs šis rīks, kas paredzēts dažādu materiālu un informācijas noformēšanai, izveidojot plakātus, infografikus un domu kartes (mindmap). Canva.com mājaslapā jau pieejamas dažādas sagataves atšķirīgos formātos, kā arī ir iespēja sākt no baltas lapas.

Tāpat Canva var izmantot skolēni mājasdarbu veikšanai, piemēram, sagatavojot kolāžas par vēstures notikumiem, sajūtu dēļus par aktuāliem notikumiem, vizualizējot dabas procesus un daudz ko citu, – tas ļoti patiks skolēniem, kam ir izteikta vizuālā domāšana.

Vairāk informācijas: www.canva.com.

5. Trello – stundu plānošana un darbu plānošana tiešsaistē

Šis rīks tiek izmantots projektu vadībā un būs piemērots ikdienas darbu organizēšanai un mācību stundu plānošanai. Izveidojot vairākus plānošanas dēļus (piemēram, sadalot mācību vielu pa dažādām klasēm), tajos var fiksēt darbus, kas jāpaveic, kas ir procesā un kas jau ir paveikti. Tāpat var veidot publiskus plānošanas dēļus, ko papildināt kopīgi ar kolēģiem vai apmainīties idejām ar skolēnu vecākiem.

Rīks piedāvā plašas iespējas, nodrošinot plānošanas dēļu sagataves, dažādas iestrādātas opcijas informācijas noformēšanai, kā arī dokumentu, audio un video failu pievienošanu. Īpaši ērti, ka rīks ļauj piekļūt visiem plāniem un failiem tiešsaistē, lai kur jūs arī atrastos.

Vairāk informācijas: www.trello.com.

„Kopumā dažādu rīku un lietotņu izmantošana un integrācija mācību procesā spēs ievērojami atsvaidzināt un dažādot ikdienu. Šādi digitālie rīki ne tikai ļaus pilnveidot savas digitālās prasmes, bet arī mācīs skolēniem praktisku darbošanos un citādu pieeju zināšanām. Visticamāk, ja varat iedomāties vēl kādu atraktīvu veidu, kā padarīt mācīšanos aizraujošu, – tam noteikti jau ir izveidota lietotne, tā tikai jāatrod un jāliek lietā!” rezumē Sintija Kristīne Brence, sociālo zinību skolotāja un projekta „Mācītspēks” kuratore.

Dalīties

Saistītais saturs

Sākta pieteikšanās skolotāju izglītības projektam „Mācītspēks”
19.10.2020.

Sākta pieteikšanās skolotāju izglītības projektam „Mācītspēks”

"Mācītspēks" skolotāji uzsāk dalību projektā
21.07.2020.

"Mācītspēks" skolotāji uzsāk dalību projektā