LU Starpnozaru izglītības inovāciju centra vadošā pētniece Ilze France. © Foto: Sindija Grāvere, Latvijas Universitātes Komunikācijas un inovāciju departaments

Latvijas Universitātes (LU) Starpnozaru izglītības inovāciju centra (SIIC) vadošā pētniece Ilze France LU Jauno tehnoloģiju un inovāciju dienas “Zināšanu agorā” iepazīstināja ar projektu “Prātnieku laboratorija”, kas uzsver to, ka pamati dziļākai izpratnei dabaszinātnēs, matemātikā un tehnoloģijās (STEM) veidojas jau sākumskolā.

Programma “Prātnieku laboratorija” ir interešu izglītības skola, kas piedāvā alternatīvu, mērķtiecīgu, padziļinātu mācīšanos eksaktajās zinātnēs 4.–6. klases skolēniem eksperimentējot, pētot, radot jaunus produktus, atklājot, veidojot, papildinot zināšanas un prasmes, saskatot kopīgo un atšķirīgo. Programmas vadmotīvs ir “Uzdrīksties, domā un radi jaunas lietas,” kas arī atspoguļojas programmas norisē, kas aizsākās jau 2017. gadā.

Viens no koncepta veidiem, kā parādīt skolēniem, kā darbojas dabaszinātnes un matemātika, ir inženierdizains un robotika. “Skolēni, būvējot automašīnu, uzzina, kas ir tās lietas, kas jāuzzina, lai veiksmīgi uzbūvētu automašīnu, kas ir tās prasmes, kuras jāmāk, kā tieši ir jābūvē automašīna. Kad skolēns ir procesā, tad arī rodas jautājumi, zināšanas un prasmes par konkrēto jomu, “ tādu piemēru par projekta norisi min I. France.

Otrs nozīmīgs šī projekta uzdevums ir sadarbība ar skolām un skolotājiem. Viens no sadarbības un atbalsta veidiem ir profesionālās pilnveides programmas "Vairāku līmeņu STEM apguve sākumskolā 1.–6. klasei" kursi, kuros tiek izmantoti “Prātnieku laboratorijas” satura piemēri un metodika, kas jau pārbaudīta praksē ar skolēniem. Kā papildinošs atbalsts skolām un skolotājiem ir speciāli izstrādātie metodiskie materiāli, kuros iekļauti stundu plāni un nodarbību materiāli 3 mācību priekšmetos 4.–6. klasei matemātikā, programmēšanā un dabaszinībās.

Pētniece I. France aicināja skolas sadarboties un apgūt šo programmu, jo “skolēni ir motivēti un zinātkāri un realizējot šo programmu, ieguvēja būs gan skola, gan skolēni, gan Latvijas Universitāte, jo šādā veidā iegūtās zināšanas nepazūd, bet tiek nodotas tālāk.”

Vairāk informācijas par projektu un sadarbības iespējām var izlasīt Starpnozaru izglītības inovāciju centra mājaslapā: https://www.siic.lu.lv/skoleniem/pratnieku-laboratorija


25. septembra pēcpusdienā LU telpās jau otro gadu pēc kārtas norisinājās atklājumu un inovāciju pasākums “LU Jauno tehnoloģiju un inovāciju diena”, kur vienuviet satikās gan mundrākie pētnieku prāti, gan inovatīvāko ideju autori. Ievērojami liels LU pētnieku skaits piedalījās “Zināšanu agorā”, kas bija viena no nozīmīgākajām pasākuma daļām.

“Zināšanu agora” bija iespēja pētniekiem 6 minūšu laikā iepazīstināt un ieinteresēt plašāku sabiedrības loku ar nesen veiktu vai jau sāktu inovatīvu pētījumu tehnoloģiju, dažādu procesu un dzīves kvalitātes uzlabošanas jomā.

Šogad “Zināšanu agorā” izskanēja teju 60 dažādi pētījumi, kas aktualizēja jautājumus par mikroorganismu kolekcijas attīstību, Saules sistēmu, nanomateriāliem, bioekonomiku, magnētiskiem paātrinātājiem, materiālu atmiņu, gēnu datiem, kā arī par risinājumiem demogrāfijas, dažāda veida izglītības, lingvistikas, ekosistēmas un medicīnas jomās.

Dalīties

Saistītais saturs