Foto: EIT Health InnoStars

Lai paātrinātu virtuālās un papildinātās realitātes (VR/AR) tehnoloģiju ieviešanu veselības aprūpes sistēmā visā Eiropā, ir uzsākts jauns 7,8 miljonus eiro vērts projekts “VR Health Champions”. Projektu līdzfinansē Eiropas Reģionālās attīstības fonda starpreģionu inovāciju ieguldījumu (I3) instruments un tā mērķis ir samazināt tirgus, klīniskos un regulatīvos šķēršļus mazāk attīstītos reģionos un paātrināt VR/AR rīku attīstību.

18 partneri no astoņām ES dalībvalstīm apvienos spēkus, lai sniegtu mērķtiecīgu atbalstu pieciem vadošajiem mazajiem un vidējiem uzņēmumiem (MVU), veicinot inovācijas medicīnas diagnostikā, terapijās un operācijās. Tas vienlaikus ļaus palielināt Eiropas veselības aprūpes paplašinātās realitātes (XR) ekosistēmu. Arī Latvija projektā ir spēcīgi pārstāvēta ar Latvijas Universitātes (LU) un inovatīvā jaunuzņēmuma “Lightspace Technologies” dalību.

Tiek prognozēts, ka līdz 2025. gadam Eiropas VR/AR tirgus vērtība sasniegs 35-65 miljardus eiro, radot līdz pat 40 miljardiem eiro bruto pievienotās vērtība [1]. Eiropas VR/AR ekosistēma, ko virza jaunuzņēmumi un MVU, dinamiski attīstās, jo īpaši Francijā, Vācijā, Ziemeļvalstīs, Beniluksa valstīs, Spānijā un Itālijā. Veselības aprūpei, kas ir ceturtā lielākā nozare VR/AR tirgū (11 %), ir milzīgs potenciāls, lai sasniegtu progresu medicīniskajos izmeklējumos, diagnostikā, ķirurģiskās manipulācijās un terapijā.

Lai gan XR tehnoloģiju izmantošana veselības aprūpē Eiropā vēl ir tikai sākuma stadijā, jo īpaši mazāk attīstītajos reģionos, iespējas ir plašas. Projekta “VR Health Champions” mērķis ir samazināt tirgus, klīniskos un regulatīvos šķēršļus VR/AR lietojumiem veselības aprūpē, koncentrējoties uz pieciem vadošajiem MVU un vienlaikus veidojot virzienus turpmākajām inovācijām šajā nozarē. Kopējās projekta izmaksas tiek lēstas 7,88 miljonu eiro apmērā, no kuriem 5,82 miljonus eiro līdzfinansē Eiropas Reģionālās attīstības fonda starpreģionu ieguldījumu inovāciju instruments (I3).

“Iesaistot papildu MVU ar kaskādes finansējuma starpniecību, veicinot starpnozaru sadarbību un saskaņojot inovācijas ar pacientu un pakalpojumu sniedzēju vajadzībām, mūsu mērķis ir nodrošināt ātrāku XR tehnoloģiju ienākšanu tirgū un lielāku ietekmi uz pacientu aprūpi,” piebilst viens no projekta koordinatoriem, “EIT Health InnoStars” pārstāvis Pēteris Nagijs (Peter Nagy), uzsverot partnerības izšķirošo nozīmi šo sasniegumu veicināšanā, jo īpaši, lai mazinātu tehnoloģisko plaisu starp mazāk inovatīviem un attīstītākiem Eiropas reģioniem. “Kamēr citviet mākslīgā intelekta un XR ekosistēmas paplašinās, Centrāleiropas, Austrumeiropas un Dienvideiropas uzņēmumi saskaras ar tādām problēmām kā ierobežotu veselības aprūpes speciālistu informētību un kvalificētu, talantīgu profesionāļu trūkumu. Ar šo projektu un sadarbībā ar partneriem no Eiropas Inovāciju un tehnoloģiju institūta (EIT) veselības aprūpes zināšanu un inovāciju kopienas "EIT Health” tīkla, mēs vēlamies izlīdzināt konkurences apstākļus, piedāvājot mērķtiecīgu atbalstu un zināšanas.”

Iniciatīvas virzītāji ir vadošie MVU

Šo iniciatīvu virza pieci novatoriski MVU, tostarp Latvijas jaunuzņēmums “Lightspace Technologies”, kas izstrādā revolucionārus multifokālos displejus – unikālu un cilvēku vajadzībām pielāgotu 3D vizualizācijas aparatūru un atbalsta programmatūru, lai radītu pielāgotus XR risinājumus veselības aprūpes jomā.

Par jaunuzņēmumu “Lightspace Technologies” stāsta Roberts Zabels, “Lightspace Technologies” pētnieks un tehnoloģiju analītiķis: “Jaunuzņēmums “Lightspace” ir šeit, lai satricinātu veselības aprūpes nozari. Izstrādājot galveno nozares attīstību veicinošo tehnoloģiju – cilvēkcentriskas XR brilles –, šobrīd varētu piepildīties daudzas medicīnas profesionāļu vēlmes. Ar “VR Health Champions” mēs pilnveidosim savu risinājumu, padarot multifokālo XR optiku pieejamu ikvienam, kam nepieciešama droša un ērta XR pieredze.”

“Sadarbībā ar uzņēmumiem, mēs, redzes zinātnieki un primārās veselības aprūpes profesionāļi, veicināsim displeju tehnoloģiju atbildīgu ieviešanu un izmantošanu dažādās jomās, visaptveroši izvērtējot, kā cilvēka redzes sistēma reaģē uz šīm tehnoloģijām,” – piebilst LU Eksakto zinātņu un tehnoloģiju fakultātes Optometrijas un redzes zinātnes nodaļas vadītāja Tatjana Pladere.

Programmas ietvaros arī citi Eiropas uzņēmumi izstrādā VR un XR tehnoloģijas, kas veicinās medicīnas tehnoloģiju attīstību veselības aprūpē, īpaši mentālās un kognitīvās veselības, rehabilitācijas un medicīnas apmācības jomās.

  • Iniciatīvas programmā darbojas arī Itālijas uzņēmums “MEEVA”, kurš ievieš inovācijas terapijā pusaudžiem ar neiroloģiskas attīstības traucējumiem, izmantojot savu “Zentastic” virtuālās realitātes platformu. Tā apvieno aizraujošas vairāku spēlētāju spēles un uz mašīnmācīšanos balstītu biometrisko analīzi, lai palīdzētu terapeitiem sekot līdzi stresa līmenim un uzlabot sociālās prasmes.
  • Tikmēr Polijas medicīnas tehnoloģiju uzņēmums “MedApp” ir izstrādājis “CarnaLife Holo” - sertificētu programmatūru klasificējamu kā medicīnas ierīci, ko izmantojot XR brilles pielieto pirmsoperācijas plānošanai un ķirurģiskai palīdzībai. Šī prgorammatūra ieguvusi ASV Pārtikas un zāļu administrācijas apstiprinājumu un CE marķējumu. “VR Health Champions” ietvaros “MedApp” pilnveidos savu risinājumu “CarnaLife Holo MedNav”, kas ļaus reāllaika režīmā paplašinātajā realitātē sekot līdzi ķirurģiskajiem instrumentiem. “MedApp” sadarbosies arī ar Latvijas jaunuzņēmumu “Lightspace”, lai izstrādātu unikālu un ērtu risinājumu ķirurģiskai navigācijai un slēpto anatomisko īpatnību vizualizācijai.
  • Vēl cits Polijas jaunuzņēmums  - “Metaskills” - ir sistēma, kas vērsta uz vadītāju starpnozaru prasmju attīstīšanu, izmantojot virtuālo realitāti un ģeneratīvo mākslīgo intelektu. “VR Health Champions” projekta ietvaros tā nodrošina apmācību veselības aprūpes speciālistiem, tostarp vadības prasmes vadītājiem un atgriezeniskās saites prasmes, lai uzlabotu komunikāciju ar pacientiem. Platforma piedāvā reāllaika mijiedarbību ar 3D avatariem, simulējot autentiskas sarunas un sniedzot tūlītēju atgriezenisko saiti, līdzīgi kā tikšanās ar profesionālu treneri.
  • Savukārt Portugāles uzņēmums “Virtuleap” izstrādā virtuālās realitātes risinājumus kognitīvo spēju novērtēšanai, apmācībai un uzraudzībai. Viņu jaunais produkts “Cogniclear VR” piedāvā kognitīvo spēju novērtēšanu virtuālajā realitātē, pamatojoties uz neiropsiholoģiski validētiem testiem, un “VR Health Champions” projekts paātrinās tā testēšanu un validāciju.

Eiropas mēroga mērķis paātrināt XR ieviešanu

Projekta mērķis ir pilnībā atraisīt XR potenciālu veselības aprūpē, ko atbalsta daudzveidīgs veselības aprūpes struktūrvienību, pētniecības centru, universitāšu un nozares līderu tīkls no Itālijas, Latvijas, Ungārijas, Polijas, Portugāles, Beļģijas, Vācijas un Spānijas. Galvenie projekta dalībnieki ir kompānijas “Klaster Life Science Krakow” un “Fondazione Bruno Kessler”, Lodzas Medicīnas universitāte, Lodzas Tehnoloģiju universitāte, Latvijas Universitāte un Koimbras slimnīcas un universitātes centrs. Projektu atbalsta arī tādi nozares līderi kā uzņēmumi “Medtronic Portugal” un “Medtronic Ibérica SA”, “Syreon Research Institute” un “RTE Lab”, kā arī Eiropas iniciatīva “XR4Europe”. Projektu koordinē bezpeļņas privāta organizācija “Instituto Pedro Nunes” un to līdzkoordinē “EIT Health InnoStars”.

Vairāk informācijas par “VR Health Champions” projektu var atrast www.vrhealthchampions.eu 

Projektu līdzfinansē Eiropas Reģionālās attīstības fonda starpreģionu inovāciju ieguldījumu (I3) instruments


[1] https://xreuropepotential.com/

Dalīties

Saistītais saturs

Jauna redzes terapijas aplikācija bērniem: Gameblyo palīdzēs cīņā ar ambliopiju
14.11.2024.

Jauna redzes terapijas aplikācija bērniem: Gameblyo palīdzēs cīņā ar ambliopiju