
Dr. Andžums Memons (Anjum Memon) ir ārsts un epidemiologs. Viņš ir Braitonas un Saseksas medicīnas skolas (Brighton and Sussex Medical School) epidemioloģijas un sabiedrības veselības nozares līderis. Kā sabiedrības veselības konsultants, Dr. Memons informē par sabiedrības veselību, tās standartiem un praktisko novērtējumu, kā arī izstrādā zinātniskos pētījumus un veic citu pētījumu analīzi, lai uzlabotu sabiedrības veselības aprūpi. Daži no pēdējiem Dr. Memona darbiem apskata stratēģijas pašnāvību skaita samazināšanai, etnisko minoritāšu garīgo veselību un labklājību, kā arī smēķēšanas pārtraukšanas novērtēšanas iespējas. Dr. Memona jaunākie pētījumi ir saistīti ar dažādu audzēju izplatību gados vecākiem pacientiem, ginekoloģiskiem audzējiem, smēķēšanu un plaušu audzēju izplatību minoritātēm, smēķēšanas pārtraukšanu grūtniecības laikā, alkohola patēriņu jauniešu sabiedrībā un pirmā tipa cukura diabēta riska faktoriem.
Doktorantūras skolas lekcijā vieslektors klausītājiem sniedza iespēju apgūt epidemioloģisko pētījumu izstrādes pamatprincipus, norādot, ka pamatā epidemioloģija apskata divu faktoru (A un B) savstarpēju attiecību: vai faktors A ietekmē faktoru B. Kā faktors A var būt jebkurš faktors, kas var ietekmēt sabiedrības veselību (vecums, dzimums, iedzimtība, noteikti apkārtējās vides apstākļi), savukārt faktors B var būt noteikta slimība vai riska faktors, kas saistāms ar slimības izplatību. Nosakot faktora A ietekmi, epidemioloģijas pētījumi izvērtē, kādas ir efektīvākās slimību diagnostikas metodes, kādi ir noteiktu slimību galvenie izraisītāji un efektīvās ārstniecības metodes, kāda ir noteiktu saslimšanu prognoze, izplatība un kā iespējams palēnināt šo slimību attīstību un samazināt izplatību.
Dr. Memons ziņoja arī par kritisku pētījuma rezultātu analīzi. Pētniekam ir jāņem vērā, ka iegūtie rezultāti lielākoties nebūs simtprocentīgi. To ņem vērā arī plaši pazīstamās statistiskās datu apstrādes metodes. P vērtība, kas ir mazāka par 0.05 nosaka, ka atkārtojot eksperimentu 100 reizes, vienāds rezultāts ir sagaidāms rikai 95 no 100 reizēm. Šādu rezultātu veido (p vērtību ietekmē) gadījuma kļūda (random error) un dalībnieku skaits. Un pat gadījumos, kad, veicot datu apstrādi, tiek noteikta statistiski būtiska faktora ietekme, šis rezultāts ir vēlreiz jāizvērtē: ne visiem rezultātiem ir būtiska medicīniska nozīme, un noteikti rezultāti var tikai norādīt uz kādu citu faktoru būtisku ietekmi.
Epidemioloģisko pētījumu izveidei ir vairāki posmi. Vispirms nepieciešams noformulēt pētījuma tēmu un problēmu, pēc tam jāizvērtē, kā to iespējams novērtēt (izmērīt). Jāņem vērā, ka apstākļiem, kādos nosaka rezultātus, ir jābūt pēc iespējas vienveidīgākiem, lai citu faktoru ietekme neietekmētu galējos pētījumu rezultātus. Jau pašā pētījuma sākumā ir jāizvērtē, kādi ir sagaidāmie rezultāti un ar ko tie tiks salīdzināti. Pēc tam noris šo pētījuma rezultātu analīze un faktoru saistības novērtējums.
Kopumā epidemioloģijas pētījumi iedalās četrās lielās grupās. Ekoloģiskie pētījumi, analizējot faktoru savstarpējo korelāciju, analizē dažādu faktoru ietekmi uz slimību rašanos un izplatību. Cross-sectional pētījumi nosaka dažādu slimību izplatību un attīstības gaitu, Case-control pētījumos tiek izvēlētas divas (vai vairākas) pēc iespējas līdzīgākas grupas, kurām vērtē konkrēta faktora ietekmi uz veselības stāvokli. Savukārt Cohort pētījumos izvērtē apstākļus, kas rada noteiktu slimību rašanos un to kā slimība mainās laika gaitā.
2016. gada 6. aprīlī Dr. Memons uzstājās ar vēl divām lekcijām, kas bija paredzētas tieši Latvijas Universitātes studentiem:
- ar lekciju Latvijas Starpaugstskolu akadēmiskās maģistra studiju programmas „Uzturzinātne” studentiem, stāstot par epidemioloģiskiem pētījumiem uztura zinātnē, par pielietotajām metodēm un kļūdām, kā no tām izvairīties.
- ar lekciju Bakalaura studiju programmas “Optometrija” studentiem kursa “Bakalaura darba izstrāde” ietvaros, stāstot par kritisko pieeju rezultātu analīzē un salīdzināšanā.
Doktorantūras skolas nodarbība 5. aprīlī piesaistīja ne tikai doktorantūras skolas dalībnieku interesi, bet radīja interesi arī klausītājiem no Latvijas Universitātes medicīnas fakultātes, Rīgas Stradiņa Universitātes statistikas laboratorijas un endokrinoloģijas centra, kā arī no Latvijas ārstu biedrības. Ziņa par Dr. Andžuma Memona lekciju tika publicēta arī Latvijas Universitātes mājas lapā.
Redzes zinātnes doktorantūras skolas nodarbības notiek vienu reizi mēnesī un sniedz iespēju papildināt savas zināšanas par aktuālajām tēmām redzes zinātnē, zinātnisko darbu izstrādes pamatprincipiem un pētniecības metožu izvēli.
Papildus informācija: www.lu.lv/studentiem/studijas/limeni/doktorantura/skolas/redze/